راهکار های بهبود سیستم خنک کاری در گیربکس سی وی تی |
کد مقاله : 1361-ISME2024 |
نویسندگان |
محمدحسین رحیمیان *1، سید محمد جسمانی2، رضا کارگر3 1دانشجو دانشگاه ملی مهارت شهید رجایی شیراز 2گروه مهندسی مواد و متالورژی،دانشگاه ملی مهارت ،تهران ،ایران 3آموزشیار، گروه مکانیک خودرو، وزارت آموزش و پرورش. مدرس و دانش آموخته گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه ملی مهارت، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
گیربکسهای متغیر پیوسته (CVT) به دلیل عملکرد پیوسته دائم و عدم توقف، در مصرف انرژی و تولید حرارت تأثیر زیادی دارند. تولید گرمای ناشی از اصطکاک مکانیکی و تنشهای حرارتی در این سیستم گیربکس های متغیر میتواند به پیامد های کاهش راندمان خودرو، افت عمر مفید قطعات و افزایش مصرف سوخت و افزایش بالا بردن ریسک خرابی منجر خواهد شد. از این رو، کنترل دفع حرارت و استفاده از انواع روش های سیستمهای خنک کاری مناسب در گیربکسهای متغیر پیوسته (CVT) برای حفظ عملکرد بهینه و افزایش عملکرد مطلوب ، افزایش عمر قطعات، کاهش خرابی ، از اهمیت بالایی برخوردار است. این تحقیق به مقایسه بررسی تأثیر انواع راهکار های موجود برای خنک کاری گیربکس های متغیر و بهبود سیستمهای خنککاری در جهت کاهش تلفات حرارتی ناشی از اصطکاک و گرما بهبود سازی عملکرد اجزای محرک و متحرک گیربکس میپردازد و اهمیت آن را در بهبود کارایی و کاهش خرابی ها و کاهش مصرف سوخت خودرو بررسی میکند. |
کلیدواژه ها |
گیربکس متغیر دائم، سیستم خنک کاری، مصرف سوخت،راندمان، عمر قطعات |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |