بررسی تأثیر تعداد لایه پارچههای اسپیسر در صندلی خودرو بر راحتی سفر سرنشین |
کد مقاله : 1268-ISME2024 |
نویسندگان |
حامد آسایش اردکانی *، محمد مهدی جلیلی بهابادی، محمد جعفری گلویک دانشگاه یزد/دانشکده مکانیک |
چکیده مقاله |
صندلی خودرو نقش مهمی در جذب ضربههای وارده به سرنشین هنگام عبور خودرو از ناهمواریها دارد. در این مقاله، تأثیر تعداد لایههای پارچه اسپیسر، بهعنوان جاذب ضربه در صندلی خودرو، بر راحتی سفر سرنشین بررسی شده است. برای تحلیل رفتار پارچه، مدل اجزای محدود تکماژول پارچه اسپیسر توسعه داده شده و ویژگیهای مکانیکی آن به صورت منحنیهای غیرخطی نیرو-جابجایی استخراج شدهاند. در ادامه، برای بررسی تأثیر پارچه در مقیاس واقعی صندلی، این ویژگیها به ۲۵۰۰ ماژول تعمیم یافتهاند. همچنین، یک مدل دینامیکی سه درجه آزادی برای خودرو و سرنشین توسعه داده شده و حرکت خودرو بر روی ناهمواریهای هارمونیک شبیهسازی شده است. معادلات دیفرانسیل حرکت سیستم با استفاده از روش رانگکوتا حل شده و نمودارهای پاسخ ارتعاشی سرنشین ترسیم شدهاند. نتایج شبیهسازی نشان میدهند که با افزایش تعداد لایههای پارچه اسپیسر، دامنه ارتعاشات سیستم کاهش یافته و تأثیر بهسزایی در بهبود راحتی سرنشین ایجاد میشود. همچنین پارچههای اسپیسر در دامنههای بالای ناهمواری جاده، عملکرد بهتری از خود نشان میدهند و قابلیت بیشتری در کاهش دامنه ارتعاشات وارد به سرنشین دارند. |
کلیدواژه ها |
پارچه اسپیسر، تحلیل اجزای محدود، مدلسازی دینامیکی، صندلی خودرو. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |