مقایسه تجربی عملکرد موتور احتراق تراکمی با واکنش پذیری کنترل شده (RCCI) و موتور دیزل |
کد مقاله : 1253-ISME2024 |
نویسندگان |
سید صادق مطلبی حسن کلا *1، روزبه شفقت2، امید جهانیان3 1دانشگاه غیر انتفاعی شمال آمل 2دانشگاه صنعتی نوشیروانی 3دانشگاه نوشیروانی |
چکیده مقاله |
با توجه به اهمیت و نقش موتورهای احتراقی در توسعه و پیشرفت جوامع امروزی، تحقیقات بسیار زیادی در راستای کاهش آلایندگی، افزایش بازدهی حرارتی و کنترل فاز احتراقی موتورهای احتراقی داخلی در حال انجام میباشد. تحقیقات محققین نشان میدهد موتورهای احتراقی دما پایین مخصوصاً موتور اشتعال تراکمی با واکنشپذیری کنترل شده راهکار بسیار مناسبی جهت کاهش آلایندگی نظیردوده و نیتروژناکسید و همچنین کنترل فاز احتراقی معرفی شده است. در این پژوهش، تاثیر زمانبندی پاشش سوخت دیزل، به عنوان پارامتر مهم و اثرگذار بر روی موتور تکسیلندر بهصورت آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا سوخت ستان بالای دیزل جهت تزریق مستقیم به داخل سیلندر و سوخت بنزین و اتانول به عنوان سوخت اکتان بالا از طریق منیفولد هوای ورودی، وارد محفظه احتراق میشوند. لحظه انتخابی پاشش سوخت دیزل در زوایای 40، 30، 20 و 10 درجه قبل از نقطه مرگ بالا میباشد. سوخت ورودی از منیفولد هوای ورودی ترکیب اتانول و بنزین با نسبت ترکیب 20 درصد و 40 درصد میباشد. جهت مقایسه بهتر عملکرد موتور RCCI، موتور اشتعال تراکمی با سوخت خالص دیزل نیز آزمایش گردید. نتایج نشان میدهد، با آوانس پاشش سوخت، در تمامی موارد بررسی شده پارامتر تاخیر در اشتعال بهصورت قابل ملاحظهی افزایش مییابد؛ در حالیکه پارامتر CA50 کاهش مییابد. در استراتژی RCCI، با آوانس پاشش سوخت، بازدهی افزایش مییابد و همچنین آلایندگیهای کربن مونوکسید، نیتروژناکسید و دوده کاهش مییابد. |
کلیدواژه ها |
موتور RCCI، موتور دیزل، آلایندگی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |