تحلیل تنش با روش المان محدود در اجزای گیربکس سیکلوئیدی سیاره ای ناشی از انحرافات هندسی و بارهای کارکردی |
کد مقاله : 1205-ISME2024 |
نویسندگان |
حسین حسن زاده نقابی1، اکبر جعفری *2، ناصر کردانی3 1دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران، دانشکده مهندسی و فناوری، گروه مهندسی مکانیک 2عضو هیات علمی، دانشگاه ملی مهارت، دانشکده فنی منتظری 3دانشگاه مازندران، دانشکده مهندسی و فناوری، گروه مهندسی مکانیک |
چکیده مقاله |
معمولاً اجزای مختلف تجهیزات ایستا و مکانیزم های ساده برای قابلیت تحمل بارهای ناشی از عملکرد طراحی می شوند ولی واقعیت این است که در مکانیزم های چند عضوی پیچیده، فرایند تولید اجزا و همچنین نصب آنها می تواند یک منشا دیگر برای بار روی اجزا باشد. گیربکس های سیاره ای سیکلوئیدی از جمله تجهیزاتی است که این موضوع در آن وزن قابل توجهی دارد لذا در تحقیق حاضر به تحلیل آن با لحاظ دو عامل بار خارجی و انحرافات هندسی ساخت/نصب پرداخته شده است. برای این منظور، یک نمونه گیربکس صنعتی انتخاب شد و پس از مدل سازی هندسی به تحلیل المان محدود آن پرداخته شد. برای اطمینان از روش کار، مقایسه هایی با نتایج موجود در مراجع مرتبط صورت پذیرفت. علاوه بر بارگذاری خارجی، دو عامل انحراف از مرکز رینگی و خطای هندسی مراکز سوراخ های دیسک سیکلوئید طی تحلیل عددی بررسی گردید. دو شاخص تنش موثر فون مایز و تنش سطحی به عنوان معیارهای مقایسه مد نظر قرار گرفت. بر اساس بخشی از نتایج، تنش ها تقریباً طبق رابطه خطی با افزایش میزان ناهم محوری رینگی تشدید می شود. از طرفی دیگر، انحراف موقعیت شعاعی سوراخ های دیسک سیکلوئید به سمت داخل یا خارج باعث افزایش تنش ها می شود ولی این افزایش یکنوا نیست. طبق نتایج عددی، انحراف به سمت بیرون تاثیر شدیدتری نسبت به انحراف به سمت داخل به دنبال دارد. این نتایج می تواند از منظر نیاز به دقت در ساخت و نصب اجزای این نوع گیربکس مفید باشد. |
کلیدواژه ها |
گیربکس سیکلوئیدی، ناهممحوری، انحراف هندسی، المانمحدود. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |