تاثیر تغییر زاویه پره های استاتور بر عملکرد یک کمپرسور محوری 16 طبقه
کد مقاله : 1135-ISME2024
نویسندگان
سینا حسن لو *1، محمد الهوئی نظری1، محمدرضا پاکتچیان2
1کارشناس طراحی کمپرسور محوری شرکت مپنا
2مدیر طراحی کمپرسور محوری شرکت مپنا
چکیده مقاله
دبی جرمی کمپرسورهای محوری با افزایش دمای محیط، کاهش پیدا می کند که این امر سبب افت توان تولیدی توربین می گردد. به منظور جلوگیری از کاهش توان توربین ها در فصل گرم، لازم است راهکاری استفاده گردد تا به کمک آن از کاهش دبی جرمی کمپرسور جلوگیری گردد. یکی از موارد پیشنهادشده برای این موضوع تغییر در زوایه نشست پره های استاتوری است که در سال های اخیر در توربین های مختلفی ارزیابی شده است. در این مطالعه، به نتایج بدست آمده برای تغییرات ارائه شده در زوایه نشست پره های استاتوری کمپرسور MGT70 پرداخته شده است. مطابق با نتایج بدست آمده، با استفاده از این راهکار و اعمال تغییرات در زوایه نشست پره ها، امکان افزایش دبی در حدود 7٫2 درصد برای سرعت بی بعد 0٫95 و نسبت فشار بی بعد در حدود 0٫94 وجود دارد. این افزایش دبی جرمی در نسبت سرعت های پایین تر می‌تواند به مقادیر بیش تری برسد. استفاده از آرایش ارائه‌شده برای زاویه نشست پره ها و اعمال آن برای توربین MGT70 می تواند منجر به کاهش افت توان در فصل گرما شود. از این ایده می توان برای افزایش تولید توان برای سایر کمپرسورهای محوری نیز استفاده نمود.
کلیدواژه ها
کمپرسور محوری، زاویه نشست پره‌ها، افت توان، افزایش دما.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی