محاسبه تئوری و عملی تغییر طول ایجاد شده در پیچ با تغییر گشتاور ورودی |
کد مقاله : 1134-ISME2024 |
نویسندگان |
مسلم شاهیوند *1، حسین عروجی1، علی حسین افشاری2، محمد حسین محمدی1 1شرکت مپنا توگا 2شرکت توگا مپنا |
چکیده مقاله |
حفظ پیش-بار مناسب پیچ و نیروی بین اتصال برای اطمینان از یکپارچگی ساختاری اتصالات پیچ و مهره بسیار مهم است. برای دستیابی به نیروی مناسب درگیری بین سطوح، لازم است بر روی مقدار گشتاور اعمالی به پیچ کنترل دقیقی صورت گیرد. این گشتاور، به گشتاور پیچ، گشتاور اصطکاک بین سطح گل پیچ با سطح فلنج و اصطکاک بین رزوههای درگیر با مهره وابسته است. نیروی درگیری سبب ایجاد یک نیروی پیش-بار مشخص در پیچ و در نتیجه یک تغییر طول مشخص با توجه به خواص مکانیکی و هندسی پیچ میشود. با این حال، نیروی پیچ به دست آمده به عوامل مختلفی مانند اصطکاک در سطوح تماس، طول اتصال و چرخش نسبی بین پیچ و مهره در حین بستن وابسته است. این مقاله مقدار گشتاور مورد نیاز برای به وجود آوردن یک پیش-بار مناسب در اتصال فلنج یک توربین گاز به فلنج کوپلینگ گیربکس را مورد بررسی قرار میدهد. برای به دست آوردن این پیش-بار، در ابتدا با استفاده از روابط تئوری مقدار گشتاور مورد نیاز برآورد شد، در ادامه این گشتاور به صورت آزمایشگاهی بر روی پیچ اعمال شده و مقدار تغییر طول به دست آمده در پیچ محاسبه شد. در نهایت پیچهای اتصال فلنج توربین به فلنج کوپلینگ گیربکس، با اعمال گشتاور محاسبه شده، بسته شدند. این پژوهش نشان میدهد که مقدار تغییر طول ایجاد شده در پیچ ناشی از گشتاور، به عوامل مختلفی وابسته است و با کم کردن مقدار ضریب اصطکاک در سطح رزوهها میتوان این تغییر طول و نیروی درگیری بین سطوح را افزایش داد. |
کلیدواژه ها |
توربین گاز، تغییر طول پیچ، آزمایش عملی، پیش بار |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |