مقایسه تولید NOx به دو روش تزریق سوخت در دو مکان و استفاده از رقیق کننده در محفظه احتراق توربین گاز با سوخت مخلوط متان-هیدروژن
کد مقاله : 1127-ISME2024
نویسندگان
سعادت زیرک *1، مهدی جهاندیده کرکرق2، میلاد اسماعیلی3
1هیئت علمی دانشگاه سمنان
2دانشجو
3کارمند مپنا
چکیده مقاله
استفاده از هیدروژن به دلیل عدم تولید دی اکسید کربن به یکی از اهداف اساسی جوامع جهانی تبدیل شده است. استفاده از سوخت هیدروژن در توربین گاز موجب افزایش اکسیدهای نیتروژن (NOx) می‌شود که آلاینده‌ای مضر برای محیط زیست است. اما افزودن رقیق‌کننده مقدار تولید NOx را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. به طور مثال، در این مطالعه نتایج نشان داد که حضور رقیق‌کننده نیتروژن مقدار NOx را از 20/36 به 2/32 و دی‌اکسید کربن این مقدار را به 0/71 کاهش داد. همچنین مشاهده شد که دما هنگام استفاده از رقیق‌کننده به صورت یکنواخت‌تر در محفظه احتراق توزیع شده و کمترین نوسان دما هنگام استفاده از دی‌اکسید کربن بود. از طرف دیگر، تزریق سوخت از دو محل نیز مقدار NOx را به مقدار 0/99 کاهش داد ونه تنها بیشترین یکنواختی را در محدوده احتراق ایجاد کرد، بلکه موجب افزایش مقدار میانگین دمای خروجی نیز شد که این امر، باعث افزایش بازدهی در توربین گاز می‌شود. در این مطالعه شبیه‌سازی‌ها با استفاده از روش CFD-CRN انجام شد.
کلیدواژه ها
توربین گاز، محفظه احتراق، سوخت مخلوط، هیدروژن، حل عددی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی