بررسی تجربی آثار سوخت ترکیبی متانول و بنزین بر روی موتور ملی ایران 7EF
کد مقاله : 1024-ISME2024
نویسندگان
محمد مهدی فتوت1، شهاب الدین خوارزمی *2
1دانشجو
2استادیار دانشکده مکانیک
چکیده مقاله
با توجه به افزایش روز افزون موتورهای بنزینی و اثرات زیست‌محیطی ناشی از آلایندگی آن ها، یافتن سوخت‌های جایگزین با حفظ کارایی و عملکرد موتور و کاهش آلایندگی آنها ضروری است. این پژوهش به بررسی اثرات ترکیب بنزین و متانول به عنوان یک سوخت جایگزین در موتورهای احتراق داخلی می‌پردازد. در این مطالعه، مخلوط‌های مختلفی با اضافه کردن متانول با درصدهای مختلف به سوخت پایه بنزین تهیه و بررسی شد. نتایج نشان داد که افزودن متانول به بنزین موجب بهبود عدد اکتان سوخت و کاهش آلاینده‌های ترمزی از موتور می‌شود. همچنین، افزایش درصد متانول در مخلوط سوختی منجر به افزایش راندمان حرارتی و بنابراین کاهش مصرف سوخت شد. با این حال، برخی چالش‌ها نظیر افزایش خوردگی و نیاز به تغییرات در سیستم‌های سوخت‌رسانی نیز مشاهده شد. این تحقیق نشان می‌دهد که استفاده از مخلوط بنزین و متانول می‌تواند به عنوان یک راهکار مؤثر در کاهش آلودگی هوا و بهبود کارایی سوختی مطرح باشد، اما نیاز به مطالعات بیشتری برای بهینه‌سازی، ترکیب و رفع مشکلات فنی وجود دارد. به طور متوسط، در میان سوخت های ترکیبی M5، M10، و M15 با به ترتیب 5، 10 و 15 درصد متانول و بقیه بنزین، سوخت M15 دارای بیشترین گشتاور ترمزی است. موتور پایه گازسوز ملی EF7 یک موتور دوگانه سوز برای مصرف گاز و بنزین است. آثار سوخت ترکیبی بنزین و متانول، در این موتور مورد مطالعه تجربی قرار گرفت. به طور متوسط، در میان سوخت های ترکیبی مذکور، سوخت M15 دارای بالاترین حداکثر گشتاور ترمزی است.
کلیدواژه ها
متانول، موتورهای احتراق داخلی، سوخت‌های جایگزین، سوخت ترکیبی، عملکرد، گشتاور، توان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی