بررسی تجربی آثار سوخت ترکیبی متانول و بنزین بر روی موتور ملی ایران 7EF |
کد مقاله : 1024-ISME2024 |
نویسندگان |
محمد مهدی فتوت1، شهاب الدین خوارزمی *2 1دانشجو 2استادیار دانشکده مکانیک |
چکیده مقاله |
با توجه به افزایش روز افزون موتورهای بنزینی و اثرات زیستمحیطی ناشی از آلایندگی آن ها، یافتن سوختهای جایگزین با حفظ کارایی و عملکرد موتور و کاهش آلایندگی آنها ضروری است. این پژوهش به بررسی اثرات ترکیب بنزین و متانول به عنوان یک سوخت جایگزین در موتورهای احتراق داخلی میپردازد. در این مطالعه، مخلوطهای مختلفی با اضافه کردن متانول با درصدهای مختلف به سوخت پایه بنزین تهیه و بررسی شد. نتایج نشان داد که افزودن متانول به بنزین موجب بهبود عدد اکتان سوخت و کاهش آلایندههای ترمزی از موتور میشود. همچنین، افزایش درصد متانول در مخلوط سوختی منجر به افزایش راندمان حرارتی و بنابراین کاهش مصرف سوخت شد. با این حال، برخی چالشها نظیر افزایش خوردگی و نیاز به تغییرات در سیستمهای سوخترسانی نیز مشاهده شد. این تحقیق نشان میدهد که استفاده از مخلوط بنزین و متانول میتواند به عنوان یک راهکار مؤثر در کاهش آلودگی هوا و بهبود کارایی سوختی مطرح باشد، اما نیاز به مطالعات بیشتری برای بهینهسازی، ترکیب و رفع مشکلات فنی وجود دارد. به طور متوسط، در میان سوخت های ترکیبی M5، M10، و M15 با به ترتیب 5، 10 و 15 درصد متانول و بقیه بنزین، سوخت M15 دارای بیشترین گشتاور ترمزی است. موتور پایه گازسوز ملی EF7 یک موتور دوگانه سوز برای مصرف گاز و بنزین است. آثار سوخت ترکیبی بنزین و متانول، در این موتور مورد مطالعه تجربی قرار گرفت. به طور متوسط، در میان سوخت های ترکیبی مذکور، سوخت M15 دارای بالاترین حداکثر گشتاور ترمزی است. |
کلیدواژه ها |
متانول، موتورهای احتراق داخلی، سوختهای جایگزین، سوخت ترکیبی، عملکرد، گشتاور، توان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |