بررسی توسعه شرکت‌های خصوصی و نوآفرین فضایی در چین
کد مقاله : 1112-ISME
نویسندگان:
مهیار نادری *1، سارا پوردارای2، حسن کریمی3
1دانشکده هوافضای خواجه نصیر
2فارغ التحصیل دانشگاه هوافضای بِیهانگ چین
3استاد تمام دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده مقاله:
پس از طرح ایالات متحده امریکا جهت تجاری‌سازی بخش فضایی و محدود‌سازی مشارکت بخش دولتی و نیز برون‌سپاری پروژه‌های کلان و زیربنایی این صنعت به شرکت‌های توانمند خصوصی، کشور چین نیز در سال 2014، به منظور کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره-وری و نیز تسریع در توسعه فن‌آوری، مجوز ورود و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی را در برنامه‌های فضایی تجاری کشور تصویب و سیاست‌های مربوطه را ابلاغ کرد. در اثر این راهبرد، طی پنج سال گذشته بیش از 130 شرکت خصوصی بومی وارد صنعت تجاری فضایی این کشور شده‌اند و تمرکز خود را بر تولید و پرتاب ماهواره‌ و موشک‌های حامل و نیز خدمات فضایی معطوف کرده‌اند. در این مقاله، با توجه به مطالعات، مشاهدات و بازدیدهای نویسنده از مراکز فضایی کشور چین، خلاصه‌ای از دستاوردهای کلان صنعت فضایی این کشور در بخش دولتی ارائه و سپس به ده شرکت نوآفرین (استارت‌آپ) موفق کشور در بخش خصوصی اشاره و میزان سرمایه‌گذاری، محدوده فعالیت و چشم‌اندازهای آن‌ها تبیین شده است. با بررسی سرعت گسترش و پیشرفت چین در صنایع مختلف و حمایت و مدیریت صحیح دولت از بخش خصوصی‌، می‌توان دریافت که این کشور همگام با سایر حوزه‌ها، در بخش فضایی نیز عزمی راسخ جهت تصاحب بازارهای جهانی و تجاری-سازی این صنعت از طریق پیوند کاربردهای فضایی به نیازهای زندگی عموم مردم جامعه را دارد. امید است با مطالعه عمیق سیاست‌ها و مسیر طی شده‌ی کشورهای پیشرو، به اتخاذ راهبردهای صحیح، هدفمند و پایدار در صنعت هوافضای کشورمان کمک شود.
کلیدواژه ها:
ماهواره، ماهواره‌بر، خصوصی‌سازی، استارت‌آپ فضایی، چین
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است